بحران‌های گذشته و درس‌هائی برای امروز،چه آینده اقتصادی در انتظار ماست؟

?Economic Crises: What Can We Learn from The Past

آیا بحران‌های مالی دیگری وجود داشته‌ است که به بیماری‌های همه‌گیر مرتبط بوده باشد؟ رکود اقتصادی ممکن است تا چه حد بد شود؟ تفاوت بین رکود اقتصادی و بازار خرسی چیست؟ رکود چه مدت طول می‌کشد؟ بازار خرسی چه مدت طول می‌کشد؟ نرخ بهره و تورم چه تغییری می‌کند؟ در اثر رکود اقتصادی چه اتفاقی برای اشتغال می‌افتد؟ و بعدا چه خواهد شد؟

نیازی نیست که حتما تحلیل‌گر اقتصادی باشیم تا بفهمیم که این روزها حال و روز اقتصاد چقدر بد است.

در شرایطی که به دلیل قرنطینه خانگی، کسب‌وکارها تعطیل و بسیاری از افراد بیکار شده‌اند، ترس و اضطراب از بحران اقتصادی در جامعه موج می‌زند.

اما این اولین باری نیست که دنیا رکود اقتصادی را تجربه می‌کند و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود.

در این شرایط، سوالات زیادی برای مردم پیش آمده است، از جمله این که آیا بحران‌های مالی دیگری وجود داشته‌ است که به بیماری‌های همه‌گیر مرتبط بوده باشد؟ رکود اقتصادی ممکن است تا چه حد بد شود؟ تفاوت بین رکود اقتصادی و بازار خرسی چیست؟ رکود چه مدت طول می‌کشد؟ بازار خرسی چه مدت طول می‌کشد؟ نرخ بهره و تورم چه تغییری می‌کند؟ در اثر رکود اقتصادی چه اتفاقی برای اشتغال می‌افتد؟ و بعدا چه خواهد شد؟

این مطلب، به تمام این سوالات پاسخ داده است.

دوران چالش‌برانگیزی که اکنون به‌خاطر پاندمی کرونا در آن زندگی می‌کنیم، از جهات بسیاری منحصربه‌فرد است، اما طبیعتا این اولین تجربه بشر در زمینه رکود اقتصادی محسوب نمی‌شود.

اگر چه در اقتصاد، همانند سرمایه‌گذاری، عملکرد گذشته تضمینی را برای آینده ایجاد نمی‌کند،‌ اما با این حال، مدنظر قرار دادن گذشته و نیز درس‌های تاریخی از تجربه‌های پیشین،‌ می‌تواند به ما کمک کند تا اهمیت وقایع جاری را بهتر درک کنیم.

این مقاله کوشیده با نگاهی به تجربه‌های گذشته در زمینه بحران‌های اقتصادی که تاکنون در جهان پیش آمده، به برخی از مهم‌ترین سوال‌های مربوط به وضعیت آینده اقتصادی پاسخ دهد.

آیا بحران‌های مالی دیگری وجود داشته‌ است که به بیماری‌های همه‌گیر مرتبط بوده باشد؟

وضعیتی که بیشترین شباهت به بیماری همه‌گیر کنونی را دارد، شیوع آنفولانزای اسپانیایی در پایان جنگ جهانی اول است. البته از آنجا که اطلاعات اقتصادی بسیاری کمی از آن دوران وجود دارد و مجزا کردن اثرات آنفولانزا از جنگ مشکل است، به سختی می‌توان تأثیر اقتصادی آنفولانزای اسپانیایی را مشخص کرد.

کووید ۱۹ ششمین بیماری همه‌گیر از آن زمان تاکنون است. برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که این بیماری، اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵ درصد کوچک کند و در سه ماهه نخست سال، این رقم بسیار بیشتر باشد.

با این حال، باید توجه داشت که در این مرحله، پیش‌بینی تحلیل‌گران، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود و برخی از آنها بدبینی کمتر و بعضی بدبینی بسیار بیشتری از خود نشان می‌دهند.

رکود اقتصادی ممکن است تا چه حد بد شود؟

عمیق‌ترین رکود اقتصادی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، بین سال‌ها ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ اتفاق افتاد که طی آن، فعالیت‌های اقتصادی تقریبا ۵ درصد کاهش یافت. بدترین رکود در قرن بیستم در فاصله سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۳ بود که کاهش ۲۷ درصدی را تجربه کردیم.

تفاوت بین رکود اقتصادی و بازار کم‌رونق یا خرسی Bear Market چیست؟

رکود اقتصادی، عبارت‌ است از کسادی فعالیت‌های اقتصادی به شکلی که رشد اقتصادی طی دو، سه ‌ماه منفی باشد. بازار خرسی به‌طور خاص به رفتار بازار سهام مرتبط می‌شود و وقتی رخ می‌دهد که شاخص‌ها حداقل ۲۰ درصد از آخرین اوج خود پایین‌تر بیایند.

با در نظر گرفتن میانگین صنعتی داو جونز، سهام بورس در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ به‌طور رسمی وارد بازار خرسی شد.

با توجه به تعطیلی سریع تقریبا تمامی فعالیت‌های اقتصادی، کارشناسان معتقدند که هم‌اکنون در رکود اقتصادی قرار داریم.

رکود چه مدت طول می‌کشد؟

میانگین مدت زمان رکودی که از سال ۱۹۰۰ رخ داده تقریبا به ۱۱ ماه می‌رسد. رکود 2009-2008 طولانی‌ترین رکود در ۵۰ سال اخیر بوده است که ۱۸ ماه به درازا کشید. خبر خوب اینکه، دوره‌های رونق اقتصادی به‌طور میانگین ۴۸ ماه است.

بازار خرسی چه مدت طول می‌کشد؟

طبق داده‌های ایالات متحده آمریکا، از سال ۱۹۲۶ تاکنون شاهد 8 بازار خرسی بوده‌ایم که از 6 ماه تا تقریبا 3 سال طول کشیده‌اند.

نرخ بهره و تورم چه تغییری می‌کند؟

نرخ بهره در طی دوره‌های رکود کاهش می‌یابد، چون بانک‌های مرکزی از کاهش نرخ بهره، به‌عنوان ابزاری برای تحریک اقتصاد استفاده می‌کنند.

با این حال، چون نرخ بهره پیشاپیش بسیار پایین است، احتمالا با نرخ بهره‌ منفی مواجه خواهیم بود که تأثیری معکوس می‌گذارد و منجر به رکود اقتصادی می‌شود. چندین کشور اروپایی به‌دنبال بحران مالی ۲۰۰۸ به چنین وضعیتی دچار شدند.

علاوه‌بر این، اقتصاددانان هنوز تأثیرات اقدامات گسترده مالی دولت را روی بدهی ایالات آمریکا و مصرف خانوار بررسی می‌کنند و تأثیر نرخ بهره و تورم هنوز مشخص نشده است.

چه اتفاقی برای اشتغال در اثر رکود اقتصادی می‌افتد؟

همانطور که انتظار دارید، نرخ بیکاری از عواملی است که ارتباط نزدیکی با رکود اقتصادی دارد. در سال ۲۰۰۷ نرخ بیکاری کانادا حدود 6.0 درصد بود.

این نرخ در پایان رکود اقتصادی 2009-2008 به ۹ درصد نزدیک شد. تا سال ۲۰۱۷ طول کشید تا نرخ بیکاری به 6.0 یا کمتر برگردد.

نرخ بیکاری قبل از رکود کنونی 5.6 درصد بود.

بعدا چه خواهد شد؟ بازار سهام معمولا هدایت اقتصاد را بر عهده می‌گیرد

جالب است اشاره کنیم که بازار سهام، معمولا تمایل دارد همچون شاخصی «پیشرو» یعنی جلوتر از توسعه‌های اقتصادی حرکت ‌کند.

این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که سرمایه‌گذاران، درآمد آینده شرکت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند. 

در نتیجه، بازار خرسی نشانگر رکود اقتصادی و بازار گاوی نشانگر بهبود اقتصادی است.

اگر این روند درست باشد، خبر خوب برای اقتصاد در ماه‌های آتی، می‌تواند افزایش مداوم قیمت سهام باشد.

mohammad rahimian
محمد رحیمیان
صداقت من مهم تر از درآمد من است.
حتما با من برای مشورت تماس بگیرید.
تلفن مستقیم دفتر تورنتو
905-370-0011 📞
شرکت بیمه رحیمیان از سال ۲۰۰۲ در کانادا فعالیت دارد. ما عضو رسمی مشاوران بیمه و امور مالی در کانادا هستیم و با پشتوانه بیش از ۳۰ سال تجربه در ایران و کانادا، ارائه کننده خدمات بیمه فردی، گروهی و سرمایه گذاری می باشیم. من محمد رحیمیان و همکارانم، با تخصص و تجربه خود در زمینه بیمه، برای مشاوره رایگان در خدمتتان هستیم.
شرکت بیمه رحیمیان در تورنتو کانادا
whatsapp
مشاوره از طریق واتسپ